יום שני, 6 במאי 2013

ראיון #10: אורן לוטנברג

צילום: דניאל יוסופוב

מעטים הגיטריסטים היום בישראל שאתה יכול להגיד בזמן שמיעת שיר, "היי! זה ההוא מנגן!". בד"כ צריך לפשפש היטב ולבדוק בחוברת של האלבום מי ניגן באיזה שיר. במקרה של אורן לוטנברג, הגיטריסט המיתולוגי של זקני צפת, אשר כיום מנגן עם ברי סחרוף ומיכה שטרית, הסאונד שלו מובהק מאוד. מהרגע שהוא פותח את המגבר אתה מבין מי מנגן. לוטנברג (39) החל את דרכו המוזיקלית בגיל 17 בלהקת זקני צפת, חבורת נערים (יוני בן-טובים, רע מוכיח ומאור כהן) שהרעידו את רוקסן המיתולוגי. אם טרם שמעתם את האלבום הראשון שלהם - תעשו לעצמכם טובה ותשיגו עותק דיגיטלי (האלבום לא מיוצר יותר). אין ספק שלוטנברג שמע הרבה להקות גראנג' באותה תקופה, והסאונד אכן מאוד אמריקאי-דיסטורשני-כבד. תפקידי גיטרה עם ביצים כיאה לגראנג' איכותי.
למעשה, האלמנט שמבליט את לוטנברג מעל עשרות הגיטריסטים הבולטים בארצנו הקטנה, היא העובדה שהסאונד וההפקה שלו נשמרו עם השנים (מלבד 'הבליינים' עם מאור כהן, שהוא יציאה קצת הזויה). כמובן שההשפעות וההשראה השתנו, אך המקור המכסח, המלוכלך - נשאר שם.




מתי התחלת לנגן?
"בגיל 12 התחלתי בגיטרה קלאסית. לבר-מצווה קיבלתי גיטרה חשמלית."

איזה השפעות היו לך בתחילת הדרך?
"בעיקר מתקליטי הוויניל שהיו שבסלון, פולק, קלאסית, ג׳ז, אוספי דיסקו וסול, רוק אמריקאי ובריטי, היו תקליטים של מתי כספי, אריק איינשטיין, כוורת ועוד... אחר-כך גם נחשפתי ללד זפלין, אי סי-די סי, דיפ פרפל, הנדריקס, סטונז, קלפטון והנדריקס. בל נשכח גם את הרדיו והטלוויזיה של אותם ימי שנות השמונים העליזים."

איזה השפעות יש לך היום? מי הגיטריסט האהוב עליך?
"היום אני מושפע מהכל, כל הזמן מתעניין מה קורה במוסיקה, אינסוף אינפורמציה באינטרנט. בתחום הגיטריסטים תמיד צץ מישהו מענין כמו ג׳ק וויט למשל שאני מאוד מעריך, גם הגיטריסטים של הסטרוקס מעולים בעיני."

זמן קצר לאחר הפרישה מזקני צפת, אורן לוטנברג חבר לברי סחרוף ומאז ממשיך איתו עד היום. בדיסקוגרפיה של לוטנברג תוכלו למצוא את 'חם על הירח' (וזה מסביר את הריף הבלתי נשכח בשיר הנושא), הפסקול של הסרט 'קלרה הקדושה', 'האחר' ו-'אתה נמצא כאן', וכן את 'סוס' של יהלי סובול, '99' של שם טוב-לוי ועוד ועוד. במהלך 20 שנות הקריירה המוסיקלית שלו הספיק להקליט, להפיק ולנגן במגוון רחב של אלבומים, סרטים והצגות.


האם אתה מנגן על עוד כלים חוץ מגיטרה?
"התנסיתי בכמה כלים. פסנתר בתחילת הדרך, במפוחית אני די שולט, יש לי מערכת תופים ישנה וטובה שאני מנגן עליה, ואפילו היתה אפיזודת חצוצרה קצרה. אני חולה סינטים, בעיקר אלה הישנים."

לעומת הסאונד שלך בתקופה של זקני צפת, מה השתנה מאז, אם בכלל?
"הסאונד הבסיסי שלי לא השתנה הרבה, אולי נוספו קצת אפקטים והגיטרות התחלפו. בסופו של דבר סאונד משתנה עם רוח התקופה, אם נרצה או לא."

איך נוצר החיבור עם ברי סחרוף?
"הכרנו בשנת 93, הוא אהב לבוא להופעות של הזקנים, וכשחיפש נגנים להרכב שלו זכר אותי לטובה, נפגשנו אצלו ומיד נוצר בינינו קליק וחיבור טבעי שנמשך עד היום. אני מלווה אותו בהופעות ונהנה מזה מאוד."

האם אתה עושה היום בפרויקטים נוספים?
"עבדתי עם עוד המון אמנים מוכשרים, מיכה שטרית (עד היום) מאור כהן בצמד 'הבליינים', ג׳וני שועלי ועוד רבים וטובים. הפרויקט העיקרי שאני עובד עליו בימים אלו הוא אלבום הסולו הראשון שלי שעתיד לצאת ויכלול ממיטב שירי (הערת העורך: יש!)."


בוא נדבר קצת על הציוד.

Fender H.O.T, המגבר הראשון של אורן לוטנברג.

"בגיל 13 קבלתי חשמלית ומגבר פנדר H.o.t קטן. באותה תקופה רצתי לקנות דיסטורשן בכלי זמר וקניתי גם וואה וואה על הדרך כי שמעתי את שיר מספר 8 של אריק איינשטיין שמנגן חיים קריו וגם הנדריקס בlittle wing."
סטראט 86 (הגיטרה הלבנה) וסטראט 79 (הגיטרה שחורה). צילום: אורן לוטנברג

גיטרות: "בזקני צפת היתה לי פנדר סטראטוקסטר לבנה 86 ("הגיטרה הלבנה"). בלהקה של ברי סחרוף היתה לי תקופה סטראטוקסטר שחורה 79 (הערת העורך: זהה לגיטרה של שלומי ברכה חוץ מהצוואר - רוזווד במקום מייפל). בשנים האחרונות אני מנגן בלהקה של ברי סחרוף ומיכה שטרית על פנדר מוסטנג 74."

"הפנדר של זקני צפת שמעריצי הלהקה נהגו לקרוא לה 'הגיטרה הלבנה'. היה בה משהו מיוחד. היא שרדה את כל המכות האפשריות וההטחות על הבמה. פעם, על הבמה, זרקתי אותה באוויר למרחק של 10 מטרים והיא אפילו לא יצאה מכיוון (הערת העורך: מפתחות ננעלים, זה הטריק!). היא היתה גיטרה מאוד מיוחדת. היא גם מופיעה לאורך כל האלבום של ברי ״חם על הירח״. אפשר לשמוע אותה עם הוואה ב״77״ וב״מפנה מקום״. יש גם סולו שניגנתי עליה בסוף השיר ״בעל זבוב״.
אחר כך החלפתי את הפנדר הלבנה בפנדר השחורה (79), שאותה אפשר לשמוע בשיר "עבדים" בליין שפותח את השיר, וכמו כן "בעוד חוזר הניגון" (הערת העורך: באותו ריף נודע ואדיר).
המוסטנג שאני מנגן עליה היום היא מאוד סרפית בסאונד. סאונד קריסטל אני קורא לזה, בגלל הוויברטו שלה בעיקר. יש בה משהו מאוד נוסטלגי וחם. אבל היא גם רוצחת שמנה, לא סתם קורט קוביין אהב מוסטנג."

פנדר מוסטנג. צילום: אורן לוטנברג

אפקטים
: "בזקנים היה לי דיסטורשן של coron וfuzz big muff  ווואה (GCB-95) של קריי בייבי.
עם ברי: דילי כפול של בוס, אוברדרייב שמבוסס על colorsound , וואה של Vox (לא נמצא בתמונה) וקורוס של בוס. וגם סמשבוקס כשצריך."

הפדאלבורד. צילום: אורן לוטנברג
סדר האפקטים מימין לשמאל:
BOSS Chorus CE-2, Vintage FX Colordrive, Ibanez SM7, BOSS DD-20, Boss Tuner

מגברים:
"עם זקני צפת ניגנתי בפנדר טווין ריוורב משנת 72'. עם ברי סחרוף אני מנגן בד"כ עם טווין (חדש יחסית), יוצא גם לפעמים Vox וחלילית."

פנדר טווין ריוורב 1972. צילום: אורן לוטנברג

פנדר טווין ריוורב נטול אבק. צילום: אורן לוטנברג

לא יודע מה איתכם, אני מאוד מחכה לאלבום המתבשל של לוטנברג. כי עם סאונד כזה, איך אפשר שלא?

3 תגובות: