יום שישי, 19 באפריל 2013

תעשיית המוזיקה - כך זה עובד | אלון דלח

עטיפת הספר תעשיית המוזיקה

בשנת 1995 הוקמו אולפני 'צוללת' בדולפינריום על-ידי אלון דלח ואלדד ברמן. ב-2004 הבינו השניים שהמקום לא סימפטי במיוחד ועברו לאזור קצת יותר בורגני - רחוב יוסף קארו 8, קרוב מאוד לעזריאלי בתל-אביב. אלון דלח עדיין מתגעגע למיקום הקודם, "יש לך את הנוף, את הים, את הסלעים, את נווה צדק מצד אחד ואת יפו מצד שני."
המקום הנוכחי נמצא מתחת לאדמה בקומה 1-, ובגלגול הקודם שלו היה שם למרבה הפלא חניון. המקום עבר שיפוץ יסודי ונבנו בו שלושה אולפנים - A, B, C. אולפן A משמש להקלטות לייב, והוא גם הגדול מבין השלושה; אולפן B משמש כאולפן פוסט; אולפן C משמש בעיקר למוזיקה אלקטרונית והעלאות של כלים חיים.
באולפנים מקליטים ממוזיקה לפרסומות לטלוויזיה, מוזיקה לסרטים, ג'ינגלים, דיבובים, סינגלים ועד לאלבומים שלמים. בין היתר הוקלטו שם - האלבום האחרון של יוסי בנאי, כמעט כל האלבומים של טל שגב, אלבום הבכורה של אורי מרק, ג'ירפות, דה ווקינג מן, בום פם, עמיר לב, רוקפור ועוד. בימים אלו אלישע בנאי והשודדים מקליטים את אלבומם השני.

אלישע בנאי ופיטר רוט בהקלטות האלבום השני. צילום:  Jonathan Loewenthal

לפני כשנתיים הבין דלח (40) שתעשיית המוזיקה מוצפת באופציות, והמוזיקאי המתחיל הולך לאיבוד מהר מאוד. בעידן שבו הריאליטי מהווה קרש קפיצה וחשיפה חסר-תקדים, הקריסה שצפויה להיות אחרי עלולה לרסק את המוזיקאי לסוף הקריירה המוזיקלית שלו (ויש לא מעט דוגמאות כאלה). דלח מספק בספרו החדש מדריך לאומן המתחיל שמחליט ללכת בדרך הארוכה ולעבור את התהליך המרתק שמכתיבת השירים ועד הוצאת האלבום והחשיפה לתקשורת ולקהל. המדריך עוסק בשאלות - איך מתחילים בכלל? קודם כותבים? קודם מקליטים? מתי מוציאים החוצה? מתי צריך לשחרר?
למעשה, לא היה עד כה שום מדריך טקסטואלי מסודר שעסק בתהליך הכולל של הוצאת אלבום ראשון וכיצד מתבצעת ההתנהלות עם הגופים השונים - נגנים, הפקה, אולפן, יח"צ, תקשורת, קהל. כך למעשה החל להתגבש לו הספר 'תעשיית המוזיקה - כך זה עובד' שמאגד בתוכו כללים מנחים כיצד לצלול פנימה (מישהו אמר צוללת?).
"יש לי ניסיון של 20 שנה בתחום - גם כנגן, גם כמפיק, גם כבעל אולפנים, גם כלייבל. מהמקום הזה רציתי להוציא את הספר. שלחתי אותו לרע מוכיח, אורי כנרות, יגאל בשן ועוד מוזיקאים שמאוד התלהבו מהרעיון. בסופו של דבר יצא מדריך מאוד ברור ופשוט מה עושים מיד אחרי שסיימת לכתוב את השיר."

מפנק. צילום: טל סולומון ורדי

הספר מתחיל ממש מההתחלה ומחולק לשלושה חלקים: שלב הפרה פרודקשן - איך מגבשים נגנים, מפיק, על איזה כיוון הולכים מבחינת קונספט האלבום וגיבוש השירים; שלב הפרודקשן עצמו - ההתנהלות בהקלטה, המנהל, האווירה, המיקסים; שלב הפוסט פרודקשן - המאסטרינג, עיצוב האלבום, השיווק, יחסי הציבור, ההתנהלות מול התקשורת.
'תעשיית המוזיקה' בנוי למעשה משאלה-תשובה(לדעתי זה קצת מעייף באיזשהו שלב) ובשפה פשוטה יחסית, אך מאפשר רפרוף מהיר לנושאים הרלוונטים. הספר עצמו קליל וקטן, כך שאפשר בכיף להכניס אותו לתיק ולקרוא בדרכים. באופן מפתיע יש 2 תרשימים גרפיים בלבד.

אלבומים שהוקלטו בצוללת. צילום: טל סולומון ורדי

"היום האומן צריך לדעת המון דברים - הקלטה, הפקה, מיתוג, עיצוב, הופעות, יחסי-ציבור", מספר דלח, "בניגוד לפעם, שהאומן היה מסיים את ההקלטה ומשם הגופים השונים היו מריצים במקומו את האלבום." יחד עם זאת, כמובן, הכוח חזר בשנים האחרונות אל האומן בזכות האינטרנט, שמקל מאוד בכל הקשור להפצת סינגלים והאלבום כולו באמצעים השונים (בנדקמפ, סאונדקלאוד, יוטיוב וכו'). אין ספק שתחום הניו-מדיה (פייסבוק, טוויטר, יוטיוב), שגם מצוין בסוף הספר (והחלק המרתק שבו), תפס נתח משמעותי בתהליך למציאת קהל מאזינים הדוק.

כשאני שואל את אלון על הנגיסה של האולפן הביתי באולפנים הגדולים, שבעשור האחרון יותר ויותר אמנים מקימים וכך יכולים להקליט בלי מגבלה של כסף/זמן מעבר להשקעה ההתחלתית, הוא עונה ש"כל אמן מבין שהיכולות שלו בבית מוגבלות. אלא אם כן הוא עשה אולפן מטורף בבית, עדיין הוא לא יוכל להקליט תופים בבית. הוא יצטרך את האולפן הגדול." הוא מציין, "נהיה הרבה יותר חומר, הרבה יותר שירים, הרבה יותר אנשים פוטנציאלים שבא להם להקליט מאשר מה שהיה לפני 15 שנה." למעשה, הוא מצביע שיש יותר לקוחות פוטנציאלים לאולפנים הגדולים מאשר בעבר. בניגוד לפעם, נפח דיסק קשיח לא עולה כמו סלילי הקלטה, וניתן למחוק ולהוסיף עליו כמה שרוצים ללא הגבלה.

לאחר שסיים לגבש את הספר, דלח פנה ל'חממה ספרותית', הוצאת ספרים של סטימצקי, ותוך חודשיים הספר מצא את עצמו בסניפי הרשת. הספר עצמו מצוין לאמן שצריך כיוון מאיפה להתחיל. לא פעם שמעתי ילדים מבוהלים שלא ממש סגורים על עצמם. אם אתם מרגישים שאתם צריכים סדר לדברים - מי נגד מי ואיך - קנו עותק. אם אתם מרגישים שאתם יודעים איך התעשייה פחות או יותר עובדת - סביר להניח שהספר לא יחדש לכם הרבה (אם כי שווה לקרוא את חלקו האחרון גם למנוסים מביניכם).

ניתן למצוא את הספר בסניפי סטימצקי או לקנות את הספר ישר מאלון דלח [לינק].

תעשיית המוסיקה - כך זה עובד
אלון דלח
http://www.alondalach8015.yalla.co.il/
עמוד הפייסבוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה