יום שני, 15 באוגוסט 2011

ראיון #9: Solstice Coil


אני שמח לבשר על ראיון ראשון עם להקת מטאל-אלטרנטיבית ישראלית - Solstice Coil!
הלהקה מורכבת משלושה נגנים בהרכב הגרעיני שלה: שיר דויטש (שירה וגיטרה), עופר וישניא (גיטרות), שי ילין (קלידים), אליהם מצטרפים שני נגנים נוספים - יציב כספי (תופים) ויניב שלו (באס). את הלהקה יצא לי להכיר בשני ערוצים מקבילים. על שיר דויטש שמעתי בעקבות אלבום הבכורה שהוציא לא מזמן בסגנון אחר לגמרי מהסגנון הלהקתי - רוק ישראלי (שיש לו פינה חמה בנגן שלי), ובמקביל ראיתי גם את אחד הסרטונים המשעשעים שהכינה הלהקה, העוסק ב-Dream Theater המנסה למצוא מתופף לאחר עזיבתו של פורטנוי. יש לציין כי הסרטון זכה ללמעלה מ-20,000 צפיות והוקרן רגע לפי שדרים עלו לבמה בישראל. בנוסף, הם נפגשו עם דרים מאחורי הקלעים. כבוד!
Solstice Coil פועלת כבר משנת 2001, ולמעשה חוגגת לה עשור בו הוציאה שני אלבומים - A Prescription for Paper Cuts ב-2005 ואלבום דנדש בשם Natural Causes שיצא לעולם לפני חודשיים. 
שיט. רגע. שמעתם את זה? האמ כזה? אולי זה...

Opher dm4 distortion by behind-instruments

נפתח את ראיון הטריו הנוכחי עם הגיטריסט עופר וישניא שלמעשה יזם אותו. "הגיטרה שבה אני משתמש היא Parker Nitefly, שאינה מיוצרת יותר. בדרך כלל הקונצנזוס הוא שגיטרות טובות הן כאלו שמייצרים אותן בדיוק כמו שייצרו גיטרות לפני 60 שנה, באותן שיטות וחומרים. לא כך עם הפרקר - הגיטרה הזו נחשבת לגיטרת "הייטק", מאחר והיא כוללת מאפיינים רבים שהם חדשניים ושונים. לדוגמא - היא כוללת צוואר שעשוי מגרפיט ולא מעץ, שנותן לה הרגשה מאוד יציבה, וסאונד מדויק. מעבר לכך היא כוללת פיקאפ פיאצו על הגשר, שאפשר לבחור בו במקום בפיקאפים המגנטיים והוא מוציא סאונד אלקטרו-אקוסטי מתקתק (הערת העורך: עופר, אנחנו מדברים על סאונד, לא על מזון. מסכים ששם הבלוג קצת מבלבל)."

Parker Nitefly

"לפני הגיטרה הזו השתמשתי ב-Steinberger GU-7R. זו גיטרה שהבאתי מארה"ב, והמיוחד בה הוא שאין לה ראש. היא משתמשת במיתרים יעודיים, שבהם הג'ולה נמצאת בשתי הצדדים. כך שבניגוד לגיטרות רגילות, שיכולות לצאת מכיוון כי המיתר משתחרר מהראש – בגיטרה הזו זה לא יכול לקרות. מעבר לכך הגשר R-TREM שלה כולל מנוף שמסוגל לעבור בין גשר צף לגשר סטטי בלחיצה, ובאופן הזה תמיד אפשר לוודא שהגיטרה מכוונת. התקנתי בה שני האמבקרים EMG-85 וסינגל EMG-SA שהופכים אותה לאקטיבית ונותנים קיק לסאונד שלה."

Steinberger GU-7R

לפעמים צריך להסתכל בקנקן ולא רק בתוכן שלו. האפקטים שבהם אני משתמש יושבים בתוך קייס מיוחד שייצרתי יחד עם אבא שלי. הוא עשוי ב-vacuum-forming מפלסטיק ABS כך שיהיה קל ככל שניתן, ועדיין חזק ועמיד. הוא עומד בגבורה בעשרות הופעות שלנו בארץ ובחו"ל, וחטף לא מעט מכות בדרך – האפקטים עדיין בשלום. הוא כולל שתי קומות לאפקטים, כאשר השנאים חבויים מתחת לקומה השנייה. ועבור הנוחות, יציאה וכניסה של האות אודיו בצד הקייס. החלק השני של הקייס כולל תאי נוחות לכבלים\אפקטים (הערת העורך: אולי תקרא להם תאי אחסון? תאי נוחות זה קצת מטריד)."

שרשרת האפקטים שלי -
Danelectro DJ-25 Tuner
Digitech Whammy
Morley Bad Horsey Wah
Line 6 DM4 distortion
Boss DC-2 dimension C chorus
Ibanez PM7 phase modulator
Boss DD-6 Digital Delay
Marshall VT-1 Vibratrem
Ernie Ball volume pedal

לחצו להגדלה

Digitech Whammy
"ה-Whammy הוא אפקט מאוד ייחודי ואקספרימנטלי. הוא מאפשר למתוח צלילים כמו מסטיק, אבל באופן מאוד אורגני שלא מרגיש דיגיטלי. הוא נותן טקסטורות וצבע מעניין שיכולים להכניס את התפקיד שהרגיש חסר, אבל לא ידעת לשים עליו את האצבע."
ניתן לשמוע בשיר: Deep Child

Opher whammy by behind-instruments

Morley Bad Horsey Wah
"הוואה שאני משתמש בו לא מתאים לפאנק, אלא מתאים במיוחד לתפקידים של lead guitar. בניגוד לאפקטי וואה רגילים, כדי להפעיל את האפקט לא צריך ללחוץ על כפתור, אלא רק להתחיל להשתמש בו והוא נדלק. הוא כולל קפיץ שמתנגד לרגל, ושואף לחזור למצבו ההתחלתי. הוא כבה מיד כאשר עוזבים אותו. זה עוזר מאוד כשרוצים להדגיש ולתת feel לקטע ספציפי בסולו, בייחוד כי הוא מדגיש את תדרי היי-מיד והטרבלים"
ניתן לשמוע בשיר: Question Irrelevant

Opher morely wah by behind-instruments

Line 6 DM4 distortion
"למרות שבדרך כלל דיסטורשנים דיגיטליים נחשבים נחותים לאחיהם האנלוגיים, החבר'ה ב-Line 6 עשו עבודה נהדרת עם הפדאל הזה. הוא נותן מגוון רחב של אוברדרייבים ודיסטורשנים חמים, ומאפשר לעבור ביניהם באופן פשוט ונוח."
ניתן לשמוע בשיר: Question Irrelevant

Opher dm4 distortion by behind-instruments

Boss DC-2 dimension C chorus
"את הקורוס הזה שמעתי לראשונה אצל חבר בגיל 16, והחלטתי שאני חייב כזה. הפדאל כולל 5 פריסטים של קורוס שנשמעים חם ומתוק, ולא פלסטיקיים כמו הקורוסים המודרניים. Boss הפסיקו לייצר אותו בשנות ה-80 ולכן זו הייתה משימה לא פשוטה להשיג אותו במחיר שפוי. בסופו של דבר מצאתי אחד באיביי. הוא אמנם נראה מסכן וחבוט, אבל עדיין מוציא סאונדים מדהימים."
ניתן לשמוע בשיר: Walking Graveyards

Opher chorus by behind-instruments

Boss DD-6 Digital Delay
"מה שאני אוהב בעיקר בפדאל הזה הוא המגוון הרחב של דיליי וסאונדים מוזרים שהוא מסוגל להוציא. מעבר לפריסטים הסטנדרטיים שלו, הוא כולל מצב דיליי הפוך (רוורס), וכן דיליי "מתווסף" שממשיך להוציא אות כל עוד הפדאל לחוץ. יש לו גם מצב Tap Tempo שאפשר "להכניס" את הקצב הרצוי של הדיליי באמצעות לחיצה על הכפתור עם הרגל כך שיתאים לשיר, נניח במהלך הופעה, מבלי להתכופף לפדאל."
ניתן לשמוע בשיר: Enjoy The Ride

Opher delay by behind-instruments


נעבור לשיר דויטש, סולן הלהקה, האיש והקרחת וגיטריסט הליווי. "למרות שתפקידי הגיטרה שלי בדרך כלל משניים, העיבודים שלנו כוללים שכבות של תפקידי גיטרה הדורשים סאונד מגוון ועוצמתי. במשך כמעט כעשור ניגנתי על גיטרות Music Man Silhouette, ולכל אחת מהן היה סוף טרגי: הראשונה נפלה לי מתוך קייס פתוח ונסדקה מבפנים; השנייה נגנבה לי מתא המטען של הרכב. כיום אני מנגן על Cort Zenox Z-22, גיטרה לא יקרה או יוקרתיות במיוחד שבכלל שייכת לאשתי, אבל היא בהחלט עושה את העבודה. יש לה שני האמבקרים שמייצרים דיסטורשן חם ופולח, אבל היא גם נשמעת מעולה בקלין, ואפשר לנגן עליה כל מיני סגנונות."


שרשרת האפקטים שלי -
Cherub Pedal Tuner PD-5
Dunlop Cry Baby GCB-95
Boss CS-3 Compression Sustainer
Visual Sound Jekyll & Hyde Ultimate Overdrive
Fatal Tube Distortion
Marshall SV-1 Supervibe Chorus
Electro Harmonix Small Stone
Danelectro Dan Echo

אם לוחצת - מגדילה

Danelectro Dan Echo
"זה פדאל מגניב מאוד שנמצא ברשותי מאז שנת 2001. הוא לא משוכלל כמו פדאל הדיליי של Boss, אבל אפשר להוציא ממנו סאונדים מיוחדים, במיוחד כשמסובבים את ידית המהירות ומעבירים בין המצבים שלו תוך כדי נגינה, ונוצרים כל מיני רעשים מוזרים שאנחנו משתמשים בהם לעיתים בשביל ליצור אווירה."
ניתן לשמוע בשיר: Caveat Emptor

Danelectro Danecho - shir by behind-instruments

Visual Sound Jekyll & Hyde Ultimate Overdrive
"פדאל מאוד ורסטילי: יש לו שני מצבים, דיסטורשן ואוברדרייב, מה שהופך אותו לפדאל מצוין להופעות. בהקלטות של Natural Causes (הערת העורך: האלבום החדש של הלהקה) השתמשנו בפדאל הזה לא מעט."

Electro Harmonix Small Stone
"פדאל קלאסי שזוכה לשבחים שבהחלט מגיעים לו. זהו פייזר פשוט עם שני מצבים שמאפשרים ליצור מגוון אדיר של סאונדים ואפקטים."


נעבור לנישה שאני משתדל מאוד לא לזנוח בבלוג - קלידים! קבלו בבקשה את שי ילין, שלעומת שני הגיטריסטים עם הפדאלבורדים הצבעוניים, הוא צריך להתמודד עם שני צבעים בלבד - שחור ולבן.
שי, איך אתה מתמודד עם חוסר הצבעוניות בקלידים?

Young by behind-instruments

טוב, בסדר! הבנתי שאתה מטאליסט.

"על הבמה אני מופיע עם מקלדת אחת בלבד - Kurzweil PC3. זוהי המקלדת השניה של חברת קורצוויל שאני קונה; הקודמת, K2600, שירתה אותי נאמנה במשך 6 שנים. מה שמגניב במקלדות של קורצוויל, מעבר לסאונד, לגמישות ולאפשרויות הקוליות הבלתי-מוגבלות שהן מאפשרות לנגן, היא הנוחות שלהן בסיטואציה של הופעה חיה. המבנה הלוגי של המקלדת מבדיל בין הסאונד (מה שנקרא Patch בעגת קלידנים) לבין השליטה בסאונד, שהיא סוג של "שכבה" מעל מערכת הסאונד, המאפשרת להשתמש באותו הסאונד בשירים שונים כאשר הווליום, המיקום במקלדת, האוקטבה וכו' שונים בין שיר לשיר.
הקורצוויל גם משמש אותי באולפן כ"סוס עבודה" עבור כל סוג של סאונד שאין לי עבורו כלי וירטואלי (או פיזי) ייעודי. ב-Natural Causes כל תפקידי הסינטיסייזר, המלוטרון והפסנתר החשמלי מגיעים ממנו."

Fender Rhodes MkI Suitcase
הפסנתר החשמלי הקלאסי משנות ה-70 שכל כך מאפיין אמנים כמו בילי ג'ואל, צ'יק קוריאה, מתי כספי וכו'. מצאתי אותו משומש במחיר סביר, ובכך הגשמתי חלום ילדות. מכיוון שקניתי אותו רק אחרי שסיימנו את הקלטות האלבום, אי אפשר לשמוע אותו עדיין באף הקלטה, אבל אני מצפה להשתמש בו באופן נדיב באלבום הבא.


Young Chang EC-109

הפסנתר האקוסטי שלי, קיבלתי אותו במתנה מסבא וסבתא שלי בגיל 15 והוא עדיין איתי. אני אוהב את הסאונד האפל שלו ואת העובדה שהקלידים שלו כבדים ביחס לפסנתרים עומדים. ניתן לשמוע בשיר Enjoy The Ride, מתחת למעטה של מדמה מגבר Leslie.







Young by behind-instruments

Synthogy Ivory
פסנתר כנף וירטואלי עם דגימות של שלושה פסנתרים קלאסיים: Yamaha C7, Steinway D, Bosendorfer 290. ניתן לשמוע בכל אחד מהשירים ב-Natural Causrs הכוללים תפקידי פסנתר.

Ivory by behind-instruments

Native Instruments B4II
אמנם יש מדמה אורגן האמונד נפלא ב-PC3, אבל הכלי הוירטואלי הזה מספק שני יתרונות: ראשית, הסאונד שלו, ובעיקר מדמה הלזלי שלו, מעט יותר אותנטיים, ושנית, הרבה יותר נוח להקליט תפקידי אורגן ב-MIDI, כך אפשר לערוך אותם לאחר ההקלטה, לשחק עם מהירות הלזלי שלא בזמן אמת, לשנות את הרגיסטרים וכמות הדיסטורשן וכו'. ניתן לשמוע בשיר Too Many Regrets, למשל.

B4II by behind-instruments


Solstice Coil

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה