יום ראשון, 19 ביוני 2011

ראיון #4: יאיר קז

צילום: טלסו

גילוי נאות: ג'ירפות היא הלהקה הישראלית האהובה עליי. טקסטים אינטיליגנטיים (כן, גם באלבום הראשון), הפקה מעניינת ואף פעם לא ממחזרים. כל אלבום שונה בתכלית, כל הופעה שונה בתכלית. אחרי שפניתי לארז רוסו, גיטריסט הלהקה, שיתראיין לבלוג והוא לא ענה לי (לא ויתרתי עדיין, אל דאגה), פניתי לבאסיסט הלהקה (ובעצם השריד היחיד מההרכב המקורי שלה מלבד גלעד כהנא) - יאיר קז.
הרומן שלי עם ג'ירפות למעשה די משעשע ועקום. ביולי 2009 גלעד כהנא הריץ סבב הופעות במסגרת אלבום הסולו הרביעי שלו: The Walking Man. הלכתי להופעה, התרשמתי מאוד, ואז למעשה גיליתי את הלהקה עצמה. את יאיר קז הכרתי למעשה במקום אחר ומעניין לא פחות - פצ'ה קוצ'ה 9. יאיר הופיע עם הקבוצה הרב-תחומית איפה דנה.
אין זה סוד שיאיר מתעסק עם ציוד אנלוגי ובמוזיקה אלקטרונית. כבר באלבום השני של ג'ירפות ('גג' המופתי) רצים ביטים בשיר המנלכולי 'מחצבים'. ב-2007, שנה לאחר יציאת 'גג', יאיר מוציא את האלבום Oxygen, המהווה יצירה אלקטרו-אקוסטית (גילוי נאות 2: טרם האזנתי לו). יאיר עובד כיום על EP אלקטרוני חדש.




צילום: אלמה מכנס-קז

שם הכלי: MTI Auto Orchestra

מתי נתקלת בו לראשונה?‬ לפני כשנתיים בזמן חיפוש לילי באיביי.

מה אהבת בו במיוחד?‬ ראשית המראה ‫-‬ כל מי שאוהב לו‫-‬פיי (lo-fi) היה מקבל זקפה מזה (יאיר, יש פה ילדים בקהל!). שנית ‫-‬ אפשרויות שליטה מרשימות יחסית לאורגן ליווי אוטומטי‫.‬ סאונד בס מדהים.

סיפור מיוחד עליו:‬ למכשיר יש אופציה של כרטיסי הרחבה‫.‬ כבר שנתיים מנסה לשכנע מוכר באיביי למכור לי כאלה‫.‬ נראה שהוא אחד הבודדים בעולם שיש לו אותם‫ (מחזיק לך אצבעות).‬

הצגת הכלי:‬ הכלי הוא מכשיר ליווי אוטומטי משנות השבעים‫.‬ מורכב מ 3 יחידות נפרדות‫:
אחת ‫-‬ יחידת פדאלים לנגינה חופשית ומהלכי בס.
שניה ‫-‬ פדל ווליום עם כפתורי שליטה על סוג האקורדים ‫(‬מינור, מז‫'‬ור וכו'‫…)‬.
שלישית ‫-‬ יחידה מרכזית לשליטה בתופים‫,‬ ליווי אקורדים‫,‬ בס ובחירת מקצבים‫.‬


וקצת תמונות להמחיש את המכשיר החייתי הזה (צילומים: אלמה מכנס-קז).

(לא הייתי רוצה להתעורר בלילה ליד מכשיר כזה)

היחידה המרכזית במכשיר.


יחידת התופים במכשיר.


פדאל ווליום.


ועכשיו נעבור למכשיר קצת יותר קומפקטי, ומוכרח להודות שהוא נשמע מצויין בלייב (ג'ירפות נתנו גיחה לתמונע במסגרת 'סיפורים במונו'). אפשר לראות את יאיר בתמונה שפותחת הפוסט (למעלה) מנגן על החליל ומתקשר טלפתית עם הקאסיו. יש לציין שהמכשיר הוקלט באלבומם האחרון - 'אין כניסה לפילים'.

צילום: אלמה מכנס-קז

שם הכלי:‬ Casio VL1

מתי נתקלת בו לראשונה?‬ באזור 1982, גיל 11.

מה אהבת בו במיוחד?‬ קטן‫,‬ חמוד ושובה לב‫.‬ סאונדים 8 ביט מגניבים‫.‬ כולל מחשבון‫.‬

סיפור מיוחד עליו:‬ ראשית‫,‬ הכלי הוא אחד מאבות המזון של המוזיקה האלקטרונית לדעתי‫.‬
שנית ‫-‬ מי שיש ברשותו את ספרון ההוראות המקורי‫,‬ ימצא שם אופציה לתכנות המכשיר לעוד מגוון סאונדים מרשים
עם אפשרות שליטה במעטפת הסאונד ותוספת אפקטים מינימליים‫.‬ מרתק בפשטותו‫.‬

הצגת הכלי:‬ אורגנית/‬מחשבון ניידת וקטנה‫.‬ נבנתה לשוק החובבני על גבול הילדותי‫.‬ אורגנית חלוצית בתחומה
ואהובה במיוחד ובצדק‫.‬ כוללת 5 סאונדים מובנים ומקום לשמור סאונד אחד מתוכנת ע‫"‬י המשתמש‫.‬ כוללת 10 מקצבי תופים חמודים‫,‬ זיכרון להקלטת מנגינה מראש וזהו בגדול‫.‬ אה‫…‬כן‫,‬ יש גם מחשבון (תרגילי מתמטיקה באמצע הופעה נשמע כמו דבר שבשיגרה).

צילום: אלמה מכנס-קז



צילום משפחתי. צילום: אלמה מכנס-קז

הדגמה של המכשיר:


תפקיד מיתולוגי בשיר 'דה דה דה' של ההרכב הגרמני טריו משנת 1982 (הרשה לי להוסיף: גם בשיר 'אחריות' של יוני בלוך הוא מככב):




לקסיו הקטנה מצטרפים עוד שני אפקטים שיאיר משתמש בהם: "אחד, דיליי והשני הוא בס-סינטסייזר. שמיועד במקור להוציא סאונדים מסונטזים בעזרת בס אבל עובד פיצוץ על הקסיו".


DOD DFX9 digital delay משנות השמונים.


BOSS SYB5


אף על פי שיאיר העדיף להתמקד בציוד לו-פיי שברשותו, הרגשתי שאני חייב להרגיע את הסקרנות שלי לגבי גיטרת הבאס שלו ולשאול עליה.

"כיום אני מנגן על מיוזיק-מן סטינגריי שנת 91' קניתי אותה משומשת לפני כשנה וחצי. לפני זה ניגנתי על שכטר אבל אין מה להשוות. המיוזיק-מן מתאימה לי הרבה יותר באופי ובתגובה שלה.
חיפשתי להחליף את השכטר כי תמיד הסאונדמן בג'ירפות התבאס על הסאונד שלה. אני שונא סיבובי קניות אבל לא הייתה ברירה. החנות הראשונה שנכנסתי אליה היתה דווקא חנות תופים (בוזין?) אבל ראיתי שם מיוזיק-מן בצד אז נכנסתי, ניסיתי אותה ומיד ידעתי שזאת הגיטרה.
כדי לא לצאת אידיוט, רצתי לכלי זמר וניגנתי על כל הפנדרים שם. לא קרוב אפילו למה שרציתי. חזרתי וקניתי אותה על המקום."

יאיר קז עם המיוזיק-מן באמפי שוני. צילום: טלסו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה