יום שבת, 15 בספטמבר 2012

קלפטר - חשמלית ישראלית

צילום: טל סולומון ורדי

לאט לאט, בעולמנו הקטן, מחלחלת לה התובנה כי לעיצוב יש כוח משמעותי. העיצוב משפיע על החשיבה שלנו, על הידע שלנו, על הדרך שלנו לקלוט דברים. בשנים האחרונות בתי הספר לעיצוב - בצלאל, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, ויצו, מכון אבני ורבים נוספים, מקבלים במה נרחבת במסגרת תערוכות הבוגרים המתקיימות בחודשים יולי-אוגוסט. בתערוכות מציגים בוגרים מהפקולטות לעיצוב בתחומים - תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב אופנה ועיצוב פנים. ההתעניינות והסקרנות לגבי העבודות המוצגות של הבוגרים, גרמה לכלי התקשורת לסקר מדי שנה את התערוכות ולחשוף את הבוגרים גם למתענייני עיצוב שלא עוסקים בדבר ביום-יום.

לפני חודשיים שלח לי רועי זכרי, בונה הפדאלים ובעל חברת האפקטים הישראלית Greenhouse Effects, לינק לסרטון טיזר לפרוייקט המסקרן 'קלפטר':


'קלפטר' הוא פרוייקט הגמר של עידן אפשטיין, סטודנט לתקשורת חזותית בשנקר (עד לפני חודש), ומנהל את הסטודיו המגניב Uber יחד עם זוגתו נטלי קירילוב. תחת ידם המוכשרת עברו מותגי מוזיקה ישראלים מוכרים לכולנו - רעש געש (ז"ל), Stomp Romp, המיתוג של Greenhouse Effects (את האיורים על הפדאלים ביצע יונתן פופר) והקמפיין של חברת On.Tour (חבילות טיסה להופעות בחו"ל).

ספר על הפרוייקט.

"מדובר במיתוג לחברת גיטרות ישראלית מסחרית, כמו פנדר\גיבסון רק שלנו - בעברית, ובועטת כמו שרק ישראלים יודעים לבעוט. הפרויקט נעשה במסגרת שנקר, כפרויקט הגמר שלי אחרי 4 שנות לימודים במסלול לתקשורת חזותית. כמובן שתמיד יש את מי שיבוא ויגיד 'יש כבר גיטרות ישראליות'- וזה נכון. יש בוני גיטרות מאוד מוכשרים בארץ, אבל הם "בוטיק", "קוסטום מייד" (ותמיד רושמים את השם שלהם באנגלית). פה המטרה הייתה לחשוב כמו חברה מסחרית, ייצור המוני ונגיש עם דגש על המסורת הישראלית, שכמובן מתבססת (ברוק) מהתרבות האנגלו-אמריקאית."

קלפטר בתערוכת הבוגרים של שנקר. צילום: טל סולומון ורדי

מה היו ההשפעות לעיצוב? מה מיוחד בגיטרה?

"ההשפעות בעיצוב הגיע אחרי מחקר קונספטואלי וויזואלי לתרבות הרוק הישראלית, האמריקאית והגיטרה החשמלית. לדוגמה - הגיטרה היא על בסיס טלקסטר מכיוון שגם זאת הגיטרה החשמלית (סוליד-באדי) הראשונה שייצרו וגם כי כל חברה מסחרית חדשה שמתחילה בייצור המוני מתחילה בטייק-אוף לטלה, או סטראט (ובדר"כ הדגם אחרי זה מזכיר לס-פול)," מספר אפשטיין.

אחד מהפוסטרים של 'קלפטר'. עיצוב: עידן אפשטיין
עיצוב הפוסטרים והשפה הגרפית כלל השראות מהסימבוליקה הישראלית, "שכמו הרוק הישראלי - מקורה מהגלות", אומר אפשטיין. "ביחד עם סגנון מעולם הקעקועים. כמו הלוגו, שבנוי ממגן דוד- שזה סמל מהמזרח הרחוק, לפני שהיה יהודי, וכמו החמסה, שמקורה בהודו וכדומה."

מה שהנחה את עידן בפרויקט זה המשפט "רוק ישראלי מקורי". עידן ניסה להבין מה ישראלי ברוק, ומה מקורי במושג 'ישראלי'. "כך למעשה הגעתי למסקנה שמה שמרכיב אותנו כישראלים - זה הרבה אלמנטים שהם לא ישראלים. תקרא לזה קיבוץ-גלויות, כור היתוך או פשוט המנעד השורשי ממנו אנו הישראלים מורכבים."
"מה שמיוחד וחדש בעיצוב הגיטרה עצמה הוא קודם כל ה-pickguard - זה החלק שמקפיץ את הגיטרה לדעתי. בגלל שהגוף היה טלה, חיפשתי מה יביא את ה'טוויסט' - מה יגרום לטלה המוכרת להראות כמו גיטרה חדשה ושונה. ע"י עיצוב מאוד פשוט של הפיקגארד נוצרה לדעתי גיטרה חדשה, מקורית - על הבסיס האמריקאי המוכר והישן," עידן משתף אותי.

הפיקגארד המיוחד. עיצוב: עידן אפשטיין

בעיניו, גם ההדסטוק נחשב כטוויסט מגניב בגיטרה. "כל חברה שמכבדת את עצמה יש לה הדסטוק מקורי (ע"ע פנדר/גיבסון). זה כמו הבקבוק של קוקה-קולה - צריך לזהות אותו רק מלראות את הצל שלו - וגם פה, חיפשתי צורה מעניינת ושונה. חיתוך הזוויות של הראש והצורה נבע בעצם מהלוגו - שהוא אבן היסוד של כל המיתוג."

ההדסטוק הסקסי. צילום: עידן אפשטיין

בעיניי לפחות, יש משהו הרבה יותר מרשים בגיטרה, מעבר להדסטוק, לפיקגארד, לעצים ולצבעים. בתוך הגיטרה, יש לא פחות מפדאל אוברדרייב Goldrive של Greenhouse Effects. כן, כן. במשיכת כפתור מסוג Push-Pull של ה-Tone בגיטרה ניתן להפעיל את האוברדרייב.

מה כלל תהליך המיתוג? האם תיכננת גם את מראה הגיטרה והעצים?

"תהליך המיתוג כלל קונספט תוכני, קונספט עיצובי והפקה. האלמנטים שנעשו הם - גיטרה, מפרטים, רצועת עור לגיטרה, שלישיית פוסטרים, ברושור, סט מיתרים (עטיפה), סיכת מתכת, בנדנה, אתר חברה, פרסומת לחברה וקעקועים חד-פעמיים (טאטו)."

סט מיתרים וסיכת 'קלפטר'. צילום: טל סולומון ורדי

אפשטיין מגלה שהוא תכנן את מראה הגיטרה והעצים, ושבכלל השאיפה הייתה שהגיטרה קודם כל תראה טוב בפן העיצובי. על הדרך הוא זכה בסאונד מלא ביצים. "בתיאוריה הגיטרה בנויה רק מעצים ישראלים (עוד ייחוד לחברת הגיטרות 'קלפטר'), אבל מכיוון שעץ צריך לעבור 5 שנים של ייבוש בשביל להיות תקין לגיטרה - בפועל אלו עצים אמריקאים. בתיאוריה הגוף עשוי מעץ זית - בפועל זה נורת'ן סוומפ-אש. בתאוריה הצוואר מאלון - בפועל זה מייפל. בתאוריה הפרטבורד מאקליפטוס - בפועל זה מאבוני. הגיטרה מאוד כבדה, יותר בכיוון של לס-פול, וזה נותן הרגשה מאוד שונה מהטלה המוכרת." הפיקאפים, אם תהיתם, הם האמבקרים P90, שנותנים לגיטרה סאונד שמנמן, בנוסף להרכב העצים.

אפשר גם? צילום: טל סולומון ורדי

סקרן אותי (על הדרך) לדעת איפה עידן הדפיס את המפרטים האיכותיים, והוא גילה לי שהדפיס אותם ב-www.intunegp.com.

המפרטים המגניבים. צילום: טל סולומון ורדי

איזה אנשי מקצוע עזרו לך בפרוייקט? מה כל אחד מהם תרם? איך הגעת אליהם?

"האיש והאגדה, שבלעדיו הפרויקט הזה לא היה קורה הוא לירון כהן. הוא מי שבנה את הגיטרה פיזית, ייעץ לי לגבי הכל, סבל אותי לאורך תקופה ממושכת בה אני משגע אותו לגבי כל פיפס, שיחות של שעות, פגישות של שעות ובגדול - אני לא מבין איך הוא לא הוריד לי כאפה מזמן! בהחלט מגיעה לו קידה על זה. למזלי הוא פרפקציוניסט לא פחות ממני, ולדעתי העבודה והצורה בה הוא בנה את הגיטרה זאת אומנות בפני עצמה.

הפדאלים של גרינהאוס אפקטס. צילום: Uber

בנוסף יש את רועי זכרי, הידוע יותר כגרינהאוס אפקטס. הוא אחראי לחיווט של הגיטרה וכמובן הפדאל הפנימי. הוא נרתם למשימה, שעות של הלחמות וסלטים אצל לירון. את רועי אני מכיר דרך העבודה המשותפת עם הסטודיו שלי ושל נטלי, אשר מיתג ועיצב את גרינהאוס ובעקבות זאת נהיינו חברים טובים מאוד. את לירון הכרתי דרך רועי. כשהתחלתי את הפרויקט הוא ישר אמר לי לדבר איתו, ומאז צמחה חברות נפלאה!

ואחרונה חביבה- נטלי קירילוב, בת זוגתי והשותפה שלי לסטודיו. היא תמכה, עזרה וייעצה לאורך כל הפרוייקט. בלעדיה הייתי קורס מזמן."

ספר אם היו קשיים מיוחדים לקראת ההגשה.

"כמו כל פרויקט גמר, היו מלא בעיות. יש לך רק 3 חודשים לה-כ-ל (מהקונספט עד לביצוע). חוסר וודאות, עצבים ומתח זה חלק מהקטע. הגיטרה היתה מוכנה רק ארבעה ימים לפני ההגשה, שבארבעת הימים האלו הייתי צריך עוד לצלם אותי לפרסומת ולברושור, ולהפיק את שניהם. היה קשה, אך אני מרוצה!"

neck plate של הגיטרה. צילום: עידן אפשטיין

איפה אפשר לשמוע את הגיטרה, אם בכלל?

"נכון לעכשיו אי אפשר לשמוע את הגיטרה אלא אם כן יוצרים איתי קשר ישירות."

מעבר להצגה של הפרוייקט בתערוכת הבוגרים בשנקר, האם מתוכננות גם הצגות במקומות נוספים?

"נכון לעכשיו לא, אבל אני פתוח להצעות. אני מאוד אשמח להפיץ את הקלפטר."


אין ספק ש'קלפטר' הוא פרוייקט מעניין, והפוטנציאל שלו, לפחות בעיניי, הוא הרבה יותר מעוד פרוייקט גמר. אם תהיה פה חברה ישראלית שתיקח את הרעיון ברצינות, אפשר לייצר ליין גיטרות עם פטנט האוברדרייב המגניב והמנטרה לסאונד עצבני, כמעט כמו נסיעה ברכבת ישראל.

קלפטר - חשמלית ישראלית
מנהל הפרוייקט ומעצב: עידן אפשטיין
בונה הגיטרה: לירון כהן
חיווט ופדאל בתוך הגיטרה: רועי זכרי
תמיכה: נטלי קירילוב

http://bogrim.shenkar.ac.il/print/student05.html
http://www.uber-haus.com

תגובה 1: