יום חמישי, 12 באפריל 2012

Made in Israel: Greenhouse Effects


את העסק הבא חיפשתי בנרות לראיין כבר זמן מה. לשמחתי, לאחר חצי שנה של התכתבות (!), רועי זכרי ישב על המייל וענה לשאלותיי. או.קיי, מה זו הצרחה הזאת? שמעתם את זה?!


"גרינהאוס זה עסק של איש אחד. אני לא מרגיש נוח עם זה שמישהו אחר אפילו יארוז אותם לפני משלוח כך שאני עושה הכל (כולל המעגלים המקוריים)," מספר זכרי. שם החברה הוא משחק מילים באנגלית של אפקט החממה - Greenhouse effect (וזה כנראה מה שמונע ממנו להיות מס' 1 בגוגל בחיפוש). "אפקט החממה גורם להרס הסביבה (בדומה לדרייבים העצבניים, שלמעשה היו הפדאלים הראשונים של גרינהאוס) ויחד עם זאת אני מייצר אותם בסטודיו בטבע, מוקף ירוק."

"הפדאלים נבנים בקצב איטי ונבדקים ביסודיות. מאחורי הפדאלים עומד רעיון משותף - מעבר לסאונד טוב, זרימה טבעית עם הגיטרה והמגבר והייעוד לשמש ככלי ביד האמן, המטרה היא להעצים את ההבעה בנגינה ולתת לך אפשרות לשנות את טווח הפעולה של הפדאל באופן משמעותי." ואכן מסתמן כי אין הגדרה מוצלחת יותר לפדאלים של גרינהאוס. אתה שומע אותם וזה פשוט זה. סאונד עם ביצים, שמצד אחד מוסיף אבל מצד שני לא רומס לך את הסיגנל של הגיטרה והמגבר. הרמה בינלאומית, ללא ספק, והמחירים לא גבוהים כ"כ - טווח של 700-800 ש"ח לפדאל.

איך התחיל הרעיון להתחיל לבנות פדאלים?

"התחלתי קודם כל מלאסוף פדאלים. הייתי מוקסם מהצבעוניות שהוסיפו לצליל של הגיטרה, אהבתי לפתוח את הקופסאות ולבהות במעגלים וברכיבים. זה ריתק אותי ורציתי לדעת יותר. הייתי חייב לפרק וללמוד מה מרכיב כל פדאל, מה גורם לו לתפקד כמו שהוא ואיך אני יכול לעצב את הצליל שלו לפי רצוני."

Retro Sky (Delay)

איך הופכים תחביב לעסק?

"מדובר בתשוקה שבוערת בי מהרגע שהתחלתי לנגן בגיטרה חשמלית. לא היה לזה יעוד מסחרי, אבל בניית אפקטים תמיד הייתה בשבילי יותר מתחביב. בניתי פדאלים ואהבתי את מה שעשיתי. רציתי שגם גיטריסטים אחרים ינסו אותם ורציתי לשמוע דעות של נגנים מקצועיים ומנוסים יותר ממני." את התחביב הפך לסוג של מסע, כך מספר רועי זכרי, "הייתי נוסע באוטובוס מהקיבוץ לתל אביב עם תיק מלא בפדאלים, מגיע לאנשים הביתה ומדגים להם את הפדאלים על הציוד שלהם. גיליתי מה חשוב לאנשים. דיברתי עם הרבה אנשים ולמדתי המון. זה היה המבוא לשנים הבאות ושם גיליתי שזה תחום שאני טוב בו."

מתי העלת הילוך?

"ב-2005 כבר מכרתי פדאלים פה ושם. אחר-כך באו "רעש געש", החנות הראשונה שמכרה פדאלים של גרינהאוס באופן רשמי (הערת העורך: ושינתה לכמה אנשים את התודעה שאנדרדוג זה לא בהכרח רע). ב-2009 עזבתי עבודה קבועה ומסודרת בבנק והתחלתי את הקו הנוכחי של גרינהאוס שעוד נמצא בשלבי גדילה."

"להקמת העסק קדם רגע מכונן שתרם משמעותית לקיומו", מספר רועי, "הספד לקרוב משפחה שנפטר ממחלה בגיל צעיר יחסית. בהספד נאמר עליו ש'הוסיף דבר מה לעולמו וזה החזיר לו אהבה'. מאותו רגע הושרשה בי ההבנה שהחיים יכולים להסתיים בכל רגע ושהדברים שעושים אותנו מאושרים הם בחשיבות עליונה."

אלו הן הדוגמניות. נא ללחוץ על התמונה כדי לרייר יותר.

לאחר סגירתה של "רעש געש" רועי העביר את הבלעדיות ל"ווילד גיטרס", שם אפשר לנסות את כל הפדאלים ולהתרשם מהסאונד.

האם יש אומנים מוכרים שמשתמשים בציוד שאתה בונה? מי הם?

"לכל אחד מהאמנים שמייצגים את גרינהאוס יש זיקה לדרך הפעולה והסגנון שלה: Dweezil Zappa ,Dustie ,Waring ,Jeff Tuttle רוני פיטרסון (שלום חנוך), אורן קפלן (גוגול בורדלו), רועי פלד (אסף אבידן והמוג'וז), ירמי קפלן, אלון אולארצ'יק, וגם דקל בור המדהים ודני רבין הווירטואוז ששניהם שבו את ליבי מהתו הראשון ששמעתי אותם."

Jeff Tuttle יחד עם האוברדרייב והבוסטר של GH.

מה מבחינתך רגע השיא של גרינהאוס עד כה?

"דוויזל זאפה (הבן של) מנגן על הגיטרה המקורית של ג'ימי הנדריקס (הערת העורך: מניאק) בלייב בתכנית הלילה של ג'יי לנו יחד עם אליס קופר מבצעים את School's out. הוא שלח לי אימייל יום אחרי ההופעה וכתב שהשתמש בפדאלים שלי שם. כשראיתי ביוטיוב את הפדאלים על הראק מאחוריו מאוד מאוד התרגשתי (זה כבר לא מופיע ביוטיוב מטעמי זכויות יוצרים אבל יש לי את זה בווידאו).
בחודש שעבר הצגתי לראשונה בתערוכת כלי נגינה עולמית "מיוסיק מסה" (לינק) בפרנקפורט (גרמניה), שם הכרתי אנשים מדהימים ונחשפתי לאווירה החיובית שיש בחו"ל סביב לתחום הזה. קיבלתי פידבק חיובי עצום והתעניינות רחבה ממגזינים וזה נתן לי אמביציה מטורפת להמשך הדרך."


לגרינהאוס יש עד כה פדאל מכל סוג (מלבד תחום האוברדרייבים):
Roadkiller - אוברדרייב
Nobrainer - דיסטורשן
Stonefish - קורוס/ויברטו
Remedy - פאז
Middleman - בוסטר
Goldrive - אוברדרייב
Retro Sky - דיליי (חדש)

על העיצוב, אשר בכל אחד מהפדאלים ישנו סגנון דומה של דמויות עם 2 צבעים בלבד - אחד שחור והשני משתנה, אחראים שני אמני אילוסטרייטור מוכשרים - יונתן פופר ועידן אפשטיין.


איזה ציוד מוזיקלי בתחום שאתה מתעסק בו הוא מבחינתך פנטזיה רטובה? יש מוצר ספציפי כזה?
"מגברים ישנים של מארשל וגיטרות ישנות של גיבסון. למזלי יש לי את שניהם."

עד כמה אתה מוזיקאי פעיל? האם זה רק בגדר תחביב או קצת מעבר לזה?
"יש לי טריו רוק אינסטרומנטלי בו אני כותב את החומר ומנגן גיטרה. ההרכב נקרא "לאון וולמן טריו" והמוסיקה בהשראת פרוג בריטי משנות השבעים,הארד רוק ופסקולי סרטים. מופיעים ומקליטים איפי ראשון בימים אלו."

מה השאיפות להמשך הדרך? גרינהאוס תמשיך רק בעסקי הפדאלים?
"אני שואף להגיע לכמה שיותר נגנים בכל העולם, להכיר אנשים חדשים ומעניינים, להשתפר ולממש את הפנטזיות שלי בתחום הפדאלים."

 Greenhouse Effects
 goldrivepedal@gmail.com

תגובה 1:

  1. במאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס "ב -1 ביולי 2017 נכתב כי" תאגידים סיניים בונים או מתכננים להקים יותר מ -700 מפעלי פחם חדשים בבית ובעולם, חלקם במדינות שכיום שורפות מעט או לא פחם, על פי מדדי החוברות שנערך על ידי אורג'לד , קבוצה סביבתית הממוקמת בברלין ... בסך הכל, 1,600 מפעלי פחם מתוכננים או נמצאים בבנייה ב 62 מדינות ... המפעלים החדשים ירחיבו את יכולת הכוח הפחם העולמי בכ -43 אחוזים ... חלק מהמדינות הממוקדות. עבור התרחבות כוח פחם, כמו מצרים או פקיסטן, שורפים כיום כמעט ללא פחם, ומפעלי הפחם החדשים יוכלו לקבוע את מסלול מדיניות האנרגיה הלאומית שלהם במשך עשרות שנים, מזהירים אנשי איכות הסביבה. "
    New York Times article

    השבמחק