יום שבת, 10 בדצמבר 2011

ראיון #10: רונה קינן

צילום: טלסו

הרומן שלי עם רונה קינן הגיע בטיימינג נהדר. יולי 2009, רגע לפני הגיוס, 'שירים ליואל' יוצא לאור ומקודם היטב בתחנות הרדיו וזוכה לביקורות מחמיאות. דיסק שעוסק בדמות שנובלת, שנאחזת ברגעים האחרונים על ערש דווי. הקסם שלו עבד גם עליי. לצערי אושפז אדם יקר לי, והדיסק התנגן לו ברקע. שיר אחרי שיר, עם טקסטים חודרים ומציאותיים - כפתור הדמעות נלחץ. בהתחלה חשבתי שזה רק בשמיעה ראשונה של הדיסק, שזה לא יותר מהתרגשות ראשונית. טעיתי. שמעתי שוב - ושוב התרגשתי מאותם שירים.
מאז עברתי לשני האלבומים הראשונים וגיליתי את הצד היותר רוקיסטי של קינן. כמה חודשים מאוחר יותר ישבתי בהופעה שלה עם הלהקה מיד אחרי סיום הסיבוב של 'שירים ליואל', בו שולבו שירים משלשות האלבומים. היה משובח. בואו נעזוב את הרגשנות, התכנסנו כדי לדסקס על ציוד כמובן.


"ערן ויץ ואני עובדים יחד שנים ויש לנו מערכת יחסים מוזרה בכל מה שקשור בציוד. כל מה שאני רואה אני מיד רוצה גם ולהיפך.  כך יצא שיש לנו את אותן גיטרות, אותם מגברים ופחות או יותר אותם אפקטים."

גיטרות

fender jazzmaster 1966 - "גיטרה אהובה במיוחד שקניתי לפני שנתיים בעקבות ערן ויץ. הג'אזמאסטר הזאת נקנתה ממאט יומנוב בניו יורק ונשלחה אלי מבלי שניגנתי עליה לפני כן. זה ההימור הכי טוב שעשיתי בחיים."

fender jazzmaster 1966 (צילום: רימון כהן)

fender telecaster 1969 - "גיטרה מקסימה שהיתה הקבועה שלי הרבה זמן. קניתי אותה אחרי שנים במחיצת טלקסטר 1992 ששימשה אותי יפה אבל לא הספיקה, הרבה בגלל ההפרעה הנפשית המכונה: 'קשה לי לנגן על כלי שיוצר אחרי 1978' (רבותיי, בחורה אמרה את זה! אני מאושר). זאת גיטרה מוזרה כי מישהו בשלב כלשהו עשה לה קאטאווי נוסף, כנראה בגלל שהיה שמאלי. התוצאה משונה אבל מעניינת."

fender telecaster 1969 (צילום: טלסו)
Tiesco Greco, שנות השישים - "גיטרה שקניתי ברגע של קפריזה באיביי. היא יפיפיה ומרשימה אבל בסופו של דבר נופלת לקטגוריה: 'גיטרה לצילומים'".

Danelectro baritone guitar reissue - "משהו בין חשמלית לבס, זו גרסא חדשה לגיטרות שדנאלקטרו ייצרו בסוף שנות החמישים. ראיתי אותה באולפן של יזהר אשדות ולא היתה לי ברירה אלא לארגן לעצמי גם כזו בהקדם (הערת העורך: מה איתי?). הלכתי על הצבע aquamarine."

Gibson songwriter 2008 - "אקוסטית שמשמשת אותי כבר כמה שנים בהופעות."

Gibson songwriter 2008 (צילום: טלסו)


Cigar Box Guitar  - "כלי חמוד שראיתי באל איי לפני כמה שנים ורכשתי באיביי מבחור שמייצר אותן. יש גרסאות עם שלושה מיתרים ועם ארבעה. לשלי יש שלושה מיתרים ופיקאפ. היא נשמעת מעולה עם סלייד והיא שותפה קבועה בהופעות שלי. הלחנתי איתה את "הקולב" מהאלבום האחרון שלי."

Cigar Box Guitar (צילום: מיכל הכט)

והקליפ לשיר 'הקולב':


Banjolele - "כלי משנות העשרים של המאה הקודמת. קיבלתי אותו במתנה מחבר שמתעסק בתיקון ומכירת בנג'ואים עתיקים. זו הכלאה מצחיקה בין בנג'ו ליוקללי ולשמחתי אפילו הצלחתי להלחין בעזרתו שיר לא מזמן."
banjolele (התמונה להמחשה)

אחרי שקראתי את רשימת הגיטרות המפוארת, אמרתי לעצמי שרונה לא יכולה להפתיע אותי בנושא המגברים. בטח יש לה מגבר מיינסטרימי שכזה ואיתו היא מתניידת (איכשהו). אוי, אוי, אוי, כמה טעיתי.

מגברים

1964 Fender Blackface Deluxe - "מגבר חלומי שחיפשתי תקופה ארוכה ולשמחתי מצאתי מישהו שהביא אותו מניו יורק ומכר אותו בארץ. הוא משמש אותי בעיקר להקלטות כי אני חרדה להוציא אותו מהבית (הערת העורך: אני חרד לגב שלך)."

Fender Blackface Deluxe 1964

Fender Tweed Deluxe, שנות התשעים - "מגבר עבודה מעולה שנמצא אצלי הרבה שנים ומשמש אותי להופעות."

Fender Tweed Deluxe (צילום: טלסו)

אפקטים

pro co The Rat 1983 - "דיסטורשן מיתולוגי מהשנים הטובות שלו. אני משתמשת בו על מיקרופון שירה בהופעות."

pro co The Rat 1983

Ibanez tubescreamer 808, 1979 - "אוברדרייב אהוב ונחשק שקניתי ביותר מדי כסף באיביי."

Ibanez tubescreamer 808

Ibanez ts9 - "פדל שעבר מודיפקציה של analogman ל808."

Ibanez ts9

Electro Harmonix Pog2 - "אוקטבר של אלקטרו הרמוניקס, כיף מאוד להשתמש באוקטבות הנמוכות שלו עם פאז."

Electro Harmonix Pog2

PiggyFX custom tremolo  - "פדאל מצויין של דני אברג'יל עם שליטה בווליום שמאפשרת פיצוי על הנחתת ווליום שהפדלים האלה מייצרים בדרך כלל."

PiggyFX custom tremolo

PiggyFX D.U.I - "אוברדרייב מצויין ושימושי ביותר. כשאני צריכה להפיק ממנו יותר, אני לוחצת עליו יחד עם הטיובסקרימר."

PiggyFX D.U.I

PiggyFX Lard - "בוסטר שנמצא אצלי בשרשרת אחרי האוברדרייבים והדיסטורשנים."

PiggyFX Lard

Line 6 Echo Park - "דיליי רב אפשרויות שנכנס לבורד שלי לאחרונה. דני אברג'יל סידר לי קונטרולר חיצוני ששולט בTap tempo והופך את המכשיר לקל יותר לשימוש בהופעות."


Line 6 Echo Park

Boss DD-3 - "אני לא יכולה להיגמל ממנו כך שגם הוא נשאר בבורד."

Boss DD-3

Malekko Chicklet - "ריברב קטן וחמוד שאמור להיות מעין Spring Reverb. הוא בעיקר ורוד ויפה."

Malekko Chicklet

Death by Audio: soundwave breakdown Fuzz - "זו חברה מעולה שמייצרת בעיקר אפקטים משונים וקיצוניים שנועדו לחרב גלי קול. זה פחות או יותר מה שהאפקט הזה עושה. אני עדיין מחפשת את האכסניה שבה אוכל להשתמש בו יותר."

Death by Audio: soundwave breakdown Fuzz

ונעבור לכלי אחרון שאיננו אפקט - Wurlitzer 200A. "פסנתר חשמלי וותיק שקיבלתי ליום הולדתי ה-18 אחרי שאלי אברמוב ניגן עליו בהקלטות של "אתה חברה שלי" של ערן צור. במקור הוא היה שייך לצביקה פיק (!). מתישהו במהלך השנים מישהו גנב לי את הרגליים המקוריות שלו וכמה כפתורים מקוריים כבר נשברו והוחלפו אבל הוא עדיין נשמע מצויין."

וינטג' חגיגי. Wurlitzer 200A.

אם המאמר עשה לכם חשק לשמוע את רונה קינן בלייב, היא מופיעה עם להקתה ב-11.01.12 בבארבי בשעה 21:30. ההופעה תחולק לשלוש!
- דויד פרץ מיני הופעה אלקטרו-אקוסטית.
- "הכיתה" - בכורה לטריו חדש.
- רונה קינן מארחת את ערן צור.


רונה קינן
http://www.ronakenan.com
https://www.facebook.com/ronakenan

3 תגובות:

  1. תודה על הבלוג המגניב!
    הייתי מאוד רוצה לראות ראיון עם דני סנדרסון שייספר על הציוד שלו בכל התקופות ובעיקר בגזוז (באיזה פייזר הוא השתמש שם לכל הרוחות?!?).

    אני, בכל מקרה, אמשיך לעקוב ולקרוא :)

    השבמחק
  2. לגמרי בעד פוסט עם סנדרסון !

    השבמחק
  3. יופי של ראיון. רונה נהדרת!!

    השבמחק