יום שבת, 26 בנובמבר 2011

Made in Israel: Levana Audio



במהלך שיטוטי וחיפוש אחר חברות ישראליות נוספות העוסק בתחום הקטן הזה שנקרא 'כלי נגינה', מצאתי את חברת Levana. מודה שבהתחלה השם שלהם לא החליק לי בגרון (ואת מקורו תדעו ממש תכף) אבל אחרי כמה שינונים בעל פה מול המראה - התמודדתי איתו בגבורה. Levana זה סיפור על חברת כלי נגינה ואפקטים שהבינה שארצנו אוכלת יושביה. היא לא תיארה לעצמה לאיזה שיאים היא תגיע (ועוד תגיע, אני מאמין). את הראיון ערכתי עם מנהל ובעל החברה - פרי אטיה.

פרי אטיה, מייסד החברה ובעליה.
Levana החלה להתבשל על אש קטנה אי-שם בשנת 1997, כאשר אטיה היה בשלבים מתקדמים של בניית כלי הנגינה הראשון שלו (גיטרת בס חצי חלולה). כשהגיע לשלב בו צריך לתת שם על ההדסטוק לכלי המוכן, כבר ידע מה יהיה השם (Levana) וזה הכניס בו מוטיבציה לייצר כלים נוספים. בשלב זה הייצור לא היה למטרות מסחריות והתהליך עצמו מספיק תגמל את אטיה. הכלים הראשונים נמכרו בהתחלה לחברים קרובים.
"עד סוף 2003 סיימתי את לימודיי באוניברסיטת תל אביב והתחלתי לפתח מוצרים בתחום השמע. המוצרים הראשונים היו פדאלים לגיטרות חשמליות בלבד. עד סוף 2005 כבר היה קיים קו שלם של מוצרים לקשת רחבה של כלי נגינה", מספר אטיה. משנת 2006 ועד היום החברה מפתחת ומייצרת מוצרים לבמה ולאולפן, ובנוסף גיטרות חשמליות בהזמנות אישיות (Custom Made, בלעז). Levana מייצרת בעיקר פדאלים לכלי נגינה שונים (גיטרות ,קלידים, כלי נשיפה, כלי קשת ועוד) אשר ברי שינוי, במידת הצורך. החברה לאט לאט גדלה וגדלה, ונכנסה לתחום האולפנים באופן מאסיבי יותר עם קדם מגברים (פרה-אמפ) למיקרופונים, מודולים סטריאופוניים לאולפן וקופסאות חיווט חכם לצרכים מסוימים.


איך מחליטים לפרוץ לשוק הבינלאומי?

"אחרי עבודה בחברת היי טק בארץ הבנתי שלייצר מוצרים שלי ובשבילי יסב לי אושר רב יותר מלייצר מוצרים למישהו אחר. הרצון לפרוץ החוצה מגבולות ישראל הוא צעד טבעי שקיים בכל מי שמייצר משהו ובכל נישה שלא תהיה. מכיוון שאנחנו משקיעים ברכיבים איכותיים וחלקם מיוצרים על ידי מפעלים במיוחד בשבילנו וכו' הופכים את המוצרים שלנו ליקרים יותר מרוב המוצרים בשוק הבינלאומי והרבה מוסיקאים בארץ מוצאים עצמם מתקשים לשלם עבור מוצר שכזה. כתוצאה מכך אנו מוצאים את עצמנו סובבים סביב קהל יעד מקצועי בלבד (ע"ע אולפנים) ומכיוון שאנחנו מדינה קטנה וקהל מקצועי לא גדל על העצים השיווק הבינלאומי הפך טבעי ומרכזי בעשייה שלנו. כיום רק אחוז קטן מהמכירות והייצור שלנו מתקיים בישראל."

Levana Studio Wizard בתערוכת NAMM 2010 (צילום: premier guitar)

לקהל היעד הקטן בישראל שמתפקד על דלתותיהם של Levana נמצאת מעבדה המייצרת רק לשוק הישראלי וכל ספק מחוץ לגבולות הארץ מקבל מוצרים שיוצרו בעבודת יד במפעל שלהם בארה"ב. Levana משווקים את מוצריהם לארצות כמו יפן, איטליה, אנגליה, ארה"ב ועוד.
כידוע, מוצר טוב ביד זה לא מספיק, ו-Levana מקימים עמדה לתפארת פעמיים בשנה בתערוכות NAMM היוקרתיות והחשובות בעולם כלי הנגינה והציוד הנלווה בשנים האחרונות. אם זה לא מספיק לכם, החברה מתהדרת בביקורות משבחות במגזינים המובילים בתחום - premier guitar, guitar player, What's that dude play ועוד, ולאט לאט בונה לעצמה תדמית שיווקית מוצלחת בעולם.

מגוון הפדאלים של Levana, הראשון משמאל הוא ה-E.Q Booster.

איזה מוצר הוא הנמכר ביותר?

"לפי דעתי ואם אני לא טועה, המוצר הנמכר ביותר הוא ה E.Q.BOOSTER שהוא בעצם קדם מגבר לכל דבר ועניין אשר מתאים לשימוש עם כל כלי נגינה: מהגברת פיאזו לפיקאפים מגנטים ועד למוצרים של +4DB."

מהצצה קלה באתרי חנויות כלי נגינה בעולם, המוצרים של Levana מתומחרים גבוה מאוד - בין 400-500 דולר לפדאל, מחיר שאפשר בקלות להכניס בו 2-3 פדאלים ברמה טובה מאוד (או אפילו מולטי אפקט, לפתוחים לעולם הדיגיטלי). בל נשכח את עניין היד-שנייה - יותר מורכב למכור פדאל של Levana מאשר של אלקטרו-הרמוניקס, וומפלר, טונבון, פיגיFX ומקסון, לצורך העניין.


על אף התמקדותה בשוק הבינלאומי, Levana הצליחה להשתחל בכמה וכמה פדאלבורדים של המוזיקאים החשובים ביותר בארץ: זוהר פרסקו, ברי סחרוף, מוש בן-ארי, עמיר לב ואבי סינגולדה. לפי אטיה, ההמלצות על מוצרי החברה עוברים מפה לאוזן (או יותר נכון לומר - מאוזן לאוזן), והם אינם משקיעים בשיווק מקומי מעבר לפייסבוק ולאתר אינטרנט.

ברי סחרוף עם Bunker Booster.



למה להתפרס גם לתחום הגיטרות שרווי ממילא בחברות קטנות?
"על תחום הגיטרות אנחנו לא מוותרים רק בגלל ההנאה הצרופה שביצירת כלי נגינה ועבודה בעץ, שלפחות עבורי גובלת בלא פחות מריפוי בעיסוק."

איזה ציוד מוזיקלי מבחינתך הוא פנטזיה רטובה? יש מוצר ספציפי כזה?

"אני חושב שאם תשאל את אותה שאלה כל יוצר כלי נגינה או ציוד תשמע תשובה שתהיה דומה פחות או יותר אחת לשניה. אני לפחות מרגיש שבכל שנה שעוברת אני מתרגש פחות ופחות מציודים ויותר מפיתוחים חדשים שלי. אני באמת חושב שזאת ההרגשה של לפחות רוב היצרנים. אבל כדאי להודות על האמת - אני חייב להגיד שכל פעם שאני רואה ציוד מוסיקלי (לא משנה מה) שבנוי טוב ונשמע לא פחות טוב, ובנוסף גם רמת הגימור שלו נהדרת אני מתרגש. אני לוקח חוויות כאלה כחוויות לשיפור עצמי." 


עד כמה אתה מוזיקאי פעיל?

"בעבר ניגנתי די הרבה ועם הרבה אנשים מוכשרים מאוד גם על במות וגם מחוץ להן (הערת העורך: בגינה?). לצערי היום הזמן דוחק בי ואני מוצא עצמי מנגן פחות ופחות. אני מאמין שבחיים יש פרקים ושהפרק הזה עוד יחזור שוב, פשוט לא עכשיו."

כל המשפוחה בתערוכת NAMM 2011. (צילום: צליל זינגר)

מה השאיפות להמשך הדרך?

"להמשיך לפתח ולייצר מוצרים בתחום השמע, להמשיך לחדש ולרענן לא להתפתות לבינוניות הכול כך נוחה. לזכור לא לוותר לעצמי אף פעם... ולחייך."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה