יום שבת, 10 בספטמבר 2011

מסדר זיהוי: משינה

לפעמים קשה להשיג ראיון עם אומנים גדולים, אך כפי שנאמר - אם הגיטרה לא מגיעה לדיסטורשן, הדיסטורשן מגיע לגיטרה (משתתף בצער הג'אזיסטים בקהל). לכן, אני מכריז בזאת על פינה נוספת במאחורי הכלים: מסדר זיהוי. במסגרת הפינה אני מתייעץ עם חברי פורום כלי נגינה ונגנים בתפוז לגבי להקות/אומנים ויחד אנחנו מזהים עם איזה ציוד הם מנגנים.

ונתחיל עם...משינה!

משינה באמפי שוני. (צילום: טלסו)



אם יש להקה שכל הופעה שלה זה תענוג צרוף - זו משינה. אף על פי שהם קיימים 25 שנה, כל שנה-שנתיים תוכלו לראות אותם משנים את סוג סיבוב ההופעות שלהם, מגוונים בהפקה ובביצועים ולא מניחים לשירים הישנים להישמע כמו באלבומים המקוריים. מאז שחזרה לפעילות מלאה ב-2003, היא הספיקה לפרק את קיסריה לרסיסים, להופיע עם אהוד בנאי ולהקתו (סיבוב מלא), עם אסף אמדורסקי, עם גיא מר (הדג נחש), עם אביב גפן, עם הקספרים ועוד שיתופי פעולה כאלה ואחרים בכל רחבי הארץ. בנוסף, הגיחה לסיבוב אקוסטי מרתק (יאללה, שיצא כבר אלבום ההופעה), להוציא סרט ('המכונה'), להוציא אלבום אוסף עם ספר ו-DVD מעניינים ('עסקי הרוקנ'רול'), להוציא שני אלבומים חדשים והיריעה קצרה מלהכיל את הכל. זכרו, אנחנו מדברים פה רק על 8 שנות פעילותה האחרונות של משינה.

אני חושב שמ-2003, כשהייתי במופע האיחוד, סיקרן אותי לדעת מה הציוד שלהם. הייתי אז בגיל בר מצווה, גיטריסט מתחיל שרעב לכל gibson או fender על ההדסטוקים של הגיטרות (מאז גיליתי עוד כמה חברות). עברו כמה שנים, והנה אנחנו פה לזהות את הכלים של החבר'ה הללו.

יובל בנאי

שמעתי הרבה אקוסטיות בהופעות חיות - מרטין, טיילור, טקאמין, איבנז, קורט ועוד. בד"כ אני מוצא את עצמי נמשך יותר לטיילור ולטקאמין, אך האקוסטיות של גיבסון תמיד גוברות על כלן יחד. בנוף הישראלי הגיבסוניות האקוסטיות לא נפוצות מאוד. יכול להיות שהמחיר מרתיע.

יובל בנאי והאקוסטית. (צילום: טלסו)

את האקוסטית של יובל היה קשה לאתר, מסתבר שסדרת ה-J של גיבסון מחולקת להמון מספרים. בסופו של עניין דעתי חלוקה איזו גיטרה יש לברנש - J100 או J185. ההבדלים ביניהם יחסית מינוריים בפן החזותי - בעיקר באינליי (הסימונים על צוואר הגיטרה) ובצורת הפיקגארד (החלק שצמוד לתיבת תהודה ומגן משריטות על גוף הגיטרה באקוסטיות. בחשמליות זה מגן על הבפנוכו - אלקטרוניקה). אני מאמין שזו ה-J100, כפי שהסרטון הזה אישר לי.

יובל בנאי בהופעת האנפלאגד של משינה. (צילום: טלסו)
לבנאי היקר יש גיטרה נוספת של מרטין. אף על פי שרוב הגיטרות של החברה דומות מאוד חיצונית, ההבדל בפיקגארד בצבע 'שקשוקה' (כך מכנים אותו בארץ, על-פי מיטב ידיעתי) מראה כי מדובר ב-D-16GT.


שלומי ברכה

אם יש אומן שנאמן לציוד שלו - זה שלומי ברכה. עוד מראשית משינה הוא עם אותה הפנדר השחורה. חוץ מהטלקאסטר היקרה שנקנתה בארה"ב ונגנבה בפריצה לבטי בם, ברכה ממעיט בשינויים בציוד. מעבר לעובדה שהוא אחראי ללא מעט להיטים של משינה, אני מנצל את הבמה כדי להמליץ לכם על דיסק הסולו שלו - צ'אפלין צ'ארלי. האלבום יצא רגע לפני האיחוד ולכן לא זכה לחשיפה רבה לצערי. רוצו לשמוע.

גיטרות

לשלומי יש מספר גיטרות, אך העיקרית שהוא נמצא איתה ביחסי חתונה קתולית היא הפנדר סטראט שנת 79' שלו, בעלת גוף ופיקגארד שחור עם צוואר מייפל. קצת מזכירה את זאת של דיוויד גילמור (חיצונית! אין צורך לזרוק עליי מפרטים).

שלומי ברכה והפנדר סטראט 79. (צילום: רז גרוס)

גיטרה נוספת שמככבת קצת פחות על הבמות היא גיבסון SG 61 Ressiue שליוותה את משינה בעיקר בסיבוב של 'מפלצות התהילה' ב-92', ובקליפ האגדי 'אוהב אותך מישל'.

שלומי ברכה וה-SG. (צילום: ברק יושע, מתוך הספר 'עסקי הרוקנ'רול')

לברכה יש עוד שתי גיטרות: אקוסטית של טקאמין (שלא הצלחתי לזהות) וגיטרת Steve Morse של מיוזיקמן בצבע שחור. תוכלו לראות אותה מככבת כאן.


Steve Morse של מיוזיקמן
אפקטים

אני חושב שהפדאלבורד של שלומי ברכה הוא בין הפדאלבורדים היותר גדולים שיצא לי להיתקל בהם בשוק הישראלי. בד"כ נגנים מסתפקים באיזה pedaltrain ודוחסים בו הכל. פה מדובר במשקולת רצינית (מרחם על הבקליינר). מה שכן, ניתן לראות שילוב של חדש וישן, ממש דו-קיום שכזה. מצד אחד המון BOSS, ומצד שני OCD שיצא לא מזמן. חצי מהאפקטים שלו הם מודולציות, כיאה לאייטיז.


לחצו על התמונה להגדלה. (צילום: סמדר ורדי)

רשימת האפקטים:
BOSS TU-2
Ibanez DDL Delay
Boss Digital Reverb (RV-2)
MXR Micro Flanger
Boss Flanger (BF-2)
Boss Metal Zone (MT-2)
Boss Turbo OverDrive (OD-2)
Yamaha CO-10MII
Electrolab Vintage Tube Sound Over Drive
Fulltone OCD V4
MXR micro amp
Roger Mayer Classic Fuzz

אני חושב שאם יש פדאל שממש הזדעזעתי מקיומו בסט של ברכה זה המטאל-זון. אם הוא לא עבר מודיפיקציה כלשהי, לא ברור איך הוא נשמע כ"כ טוב. האפקט היחיד שלא מצאתי עלי מידע כלל הוא האוברדרייב של Electrolab, שמשום מה לא הוזכר בשום צורה בגוגל. הרמת גבה נוספת היא הימצאותם של שני פלנג'רים - האחד של בוס - BF-2, והשני של MXR - מיקרו פלנג'ר. תוהה אם יוצא לו להפעיל את שניהם יחד באחד מהשירים של משינה.

מייקל בנסון

אחד הבאסיסטים האהובים עליי. תקשיבו לליינים שלו פעם ותבינו שאין שיר של משינה שהנוכחות שלו לא קיימת. אם זה הבאס בשיר 'ברחובות שלנו', 'בנות הים' ועד ל-'הכל התחיל בנאצר'. הוא שם. לעומת ברכה, בנסון מחליף באסים כמו גרביים, אך נאמן למולטיאפקט של BOSS.

גיטרות באס

בשנתיים האחרונות (לפחות) מייקל מנגן עם באס מיוחדת מאוד בצבע שחור. מסתבר שהבאס שלו עשויה מגרפיט, והיא נבנתה בהזמנה אישית ע"י מאיר יעקב איפרגן, האיש שמאחורי המותג היחסית אלמוני - Flash Guitars. שתי התכונות העיקריות של הבאס העשויה מהחומר הזה הן הקלות (סביב ה-3 קילו לעומת 7-8 קילו בבאס רגילה) והעמידות בתנאי מזג-אוויר/לחות שונים. בימים אלו מתבשל ראיון עם מאיר.

מייקל בנסון וגיטרת Flash. (צילום: טלסו)
בסיבוב האיחוד של משינה בנסון היה עם 2 גיטרות באס עיקריות: פרסיז'ן אדומה (ובלתי ידועה) של פנדר בצבע אדום/בורדו, והשניה בצבע כסף של G&L מדגם L-2000.

בנסון במרכז עם הבאס הכסופה. משינה בשנת 2003. (צילום: יח"צ)
בנסון עם הפנדר פרסיז'ן האדומה. (צילום: אתר layla)

באס נוספת שיש ברשותו (הזהרתי אתכם!) היא הפנדר Mustang הלבנה שלו. בנסון נוהג להופיע איתה בעיקר בהרכב השני שהוא חבר בו יחד עם אבנר חודורוב - לימוזינה.

בנסון עם הפנדר מוסטאנג. (צילום: יח"צ)
ונעבור לבאס האחרונה והאקוסטית באוסף המרשים שלו - Cort! כן, כן. לא איבנז ולא חברה אחרת - אלא Cort שחזקה יותר בתחום של האקוסטיות מאשר של החשמליות, לפחות לפי אוזני הצנועה. הדגם המדויק הוא SJB6FX. בנסון נוהג להופיע איתה בסיבוב של 'עסקי הרוקנ'רול' בחלק האקוסטי של ההופעה וכן סיבוב האנפלאגד של הלהקה.

בנסון וה-Cort האקוסטית. (צילום: טלסו)

אפקטים

אני די משוכנע שבסיבוב של 2003 היו לו פדאלים נוספים מעבר למולטיאפקט, אך מצילום אחרון שראיתי הוא משתמש בעיקר במולטי GT-10B של BOSS.

למטה מסתתר לו המולטיאפקט. (צילום: רז גרוס)

אבנר חודורוב

אם נינט היא המולטי-טאלנט של עולם הבידור, אבנר חודורוב הוא המולטי-טאלנט של עולם המוזיקה. הבחור יודע לנגן גם על קלידים, גם על סקסופון וגם על אקורדיון, משימה לא פשוטה כלל בהופעה. את האקורדיון והסקסופון אמנם לא הצלחתי לאתר, אך את הקלידים דווקא כן.
אבנר עם הקלידים במרכז, משינה באמפי שוני. (צילום: טלסו)
חודורוב משתמש ב-2 קלידים בהופעות: האחת היא K2600 של Kurzweil, והשניה היא מקלדת שליטה של Novation המתחברת למקבוק של אפל.

החבר היחיד שחסר ברשימה הוא איגי דיין (תופים) שגם לא הסכים להתראיין לבלוג (חטא על פשע). אם יש לכם מידע נוסף על משינה - אתם מוזמנים לכתוב בתגובות ואוסיף לפוסט.

6 תגובות:

  1. כל הכבוד.
    איזה יופי של מידע

    השבמחק
  2. תשמע עשי עבודת מחקר לא נורמלית, כל הכבוד !!
    איך משיגים את הדגם של המערכת תופים של איגי? ludwig אני לא מוצא באף מקום

    השבמחק
  3. אהלן, בוידאו ששמת רואים את שלומי מנגן על מיוזיקמן סילואט HSH. אני יודע כי יש לי בדיוק אחת כזו רק עם צוואר שכולו מייפל :) יכול להיות שיש לו באמת סטיב מורס מודל? אם כן אז סחתיין

    השבמחק
  4. באיזה מגבר שלומי משתמש?

    השבמחק
  5. כל הכבוד
    חיפשתי בגוגל איזה שנה הפנדר של שלומי ברכה
    ומצאתי המון חומר גם על האפקטים שלו
    אהבתי את החלק של המטאל זון:)

    השבמחק
  6. היי
    מאמר יפה מאוד עם הרבה ידע
    אבל אני רק רוצה לתקן לגבי הגיטרות האקוסטיות של יובל
    הגיבסון שלו היא אכן JAMBO J-100
    המרטין שלו היא לא D16 אלה HD-28 והגיטרה הספציפית שלו היא משנות ה90 שהוא קנה בארהב

    השבמחק